112 bereiken als…

...U doof of slechthorend bent

Als u met de 112NL app de hulpdiensten belt, kan de centralist met u een chatgesprek starten. Het is wel de bedoeling dat u de app downloadt voordat u de hulpdiensten nodig bent. U vult uw gegevens in zodat de centralist kan zien dat u doof, slechthorend of slechtsprekend bent.  Hier vindt u meer informatie. 

U kunt vanaf uw computer, tablet of smartphone bellen met 112 via tekst, spraak én beeld. Hiervoor heeft u de Total Conversation software nodig. Deze kunt u downloaden via de website van Signcall en installeren op meerdere apparaten. Zo kunt u 24 uur per dag bellen met 112, ook als u onderweg bent.

Ook via de bemiddelingsdienst kunt u 24 uur per dag contact leggen met het alarmnummer 112. Op vaste tijden zelfs via een gebarentolk. De bemiddelingsdienst kunt u bereiken door te bellen met het sip-adres teletolk@kpnteletolk.nl waardoor u een live verbinding kunt maken via spraak, tekst of beeld. U kunt de bemiddelingsdienst ook bereiken met de knop ‘KPN Teletolk’ in uw Total Conversation-software.

Tot slot kunt u via e-sms de hulpdiensten bereiken. Om e-sms te kunnen gebruiken moet u zich vooraf aanmelden. Dat is eenmalig. Nadat u bent aangemeld, kunt u op elk moment via sms in contact komen met de meldkamer. Aanmelden kunt u zo doen: U meldt zich aan door het woord ‘aanmelden’ te sms’en naar 112. U ontvangt een sms terug met de vraag uw aanmelding te bevestigen. U bevestigt uw aanmelding door de woorden ‘aanmelden akkoord’ te sms’en naar 112.

...U anderstalig bent

Als u met de 112NL app de hulpdiensten belt, kan de centralist met u een chatgesprek starten. Het is wel de bedoeling dat u de app downloadt voordat u de hulpdiensten nodig bent, u vult uw gegevens in zodat de centralist kan zien dat u anderstalig bent.  In de app zit een automatische vertaalfunctie.  Hier vindt u meer informatie. 

...Er een storing is

Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar, meldkamers kunnen elkaars telefonie, indien nodig, opvangen. Daarnaast kunt u de hulpverleningsdiensten bij een storing op verschillende manieren toch bereiken.

  • Belt u in eerste instantie met een vast toestel en krijgt u geen gehoor? Bel dan met een mobiele telefoon.
  • Belt u in eerste instantie met een mobiele telefoon en krijgt u geen gehoor? Bel dan met een vaste telefoon of zoek een Wifi-signaal zodat u via Whats-app kunt telefoneren.
  • Als alle telefoonvoorzieningen zijn uitgevallen, zoek dan naar het dichtstbijzijnde politiestation of ander bureau van hulpverlening.

...U op het water bent

Het alarmnummer 112 werkt op het water hetzelfde als op de wal. Alleen op grote wateroppervlakten is de dekking van de mobiele telefoonnetwerken niet goed. Bijvoorbeeld op het IJsselmeer of de Waddenzee.

U kunt op deze plaatsen gebruikmaken van een marifoon of een satelliettelefoon. Het is belangrijk dat u als melder de plaats weet waar u zich op het water bevindt. Hiervoor moet een goede waterkaart aan boord zijn. De hulpverleningsdienst die uw melding binnenkrijgt, geeft u instructies en schakelt eventueel andere hulpdiensten in.

...U in het buitenland bent

Belt u in het buitenland naar 112? Dan wordt u doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale.

Bent u in het grensgebied tussen Nederland, Duitsland en België? Dan kan uw oproep in een ander land terechtkomen dan van waaruit u belt. De medewerker van de centrale meldkamer kan u dan doorverbinden met de Duitse of Belgische alarmcentrale. Dit geldt overigens alleen voor een mobiel toestel met simkaart. Buitenlandse alarmcentrales hebben zogeheten simloze oproepen geblokkeerd.

In de meeste landen van de EU kunt u Engels spreken met de plaatselijke alarmcentrale. Vaak kunt u ook Frans of Duits spreken. Net als in Nederland is dit alarmnummer gratis en te bereiken vanaf vaste en mobiele telefoons.

Voor meer informatie ga naar de speciale 112-pagina van de Rijksoverheid